Tuesday, April 16, 2013

★ Don't Be Judgemental ★

 Pengajaran Daripada Kisah Anak Itik 

Sama-sama kita fahami mesej yang disampaikan dalam video ini, dan jadikan sebagai pengajaran.
Selamat Menonton :)



Buku cerita ini mengisahkan tentang seekor anak angsa yang dipinggirkan. Anak angsa ini dilahirkan oleh seekor ibu itik. Ibu itik tersebut terkejut melihat anaknya yang lain daripada anak yang lain menyebabkan ibu itik tersebut terus meninggalkan anak angsa tersebut dan tidak mahu anak angsa tersebut menjadi anak nya.. Seperti juga manusia mahukan ibu untuk menjaganya untuk disayangi untuk bergantung nasib.


Kisah anak angsa yang terpaksa hidup seorang diri yang telah dipinggirkan oleh ibu bapa dan adik beradik.. Namun, seekor ibu angsa yang lain mengambil anak angsa tersebut untuk dijadikan sebagai anak angkat. Akhirnya, ibu angsa menyayangi dan melayan anak angkatnya itu dengan penuh kasih sayang. Haiwan juga mempunyai perasaan sayang dan belas kasihan. Tetapi, bagaimana pula dengan manusia ? Mengapa ada segelintir ibu sanggup membuang dan mengabaikan anak-anak mereka tanpa rasa bersalah ? Semaikan kasih sayang dan perhatian kepada anak-anak. Jom ubah diri supaya menjadi masyarakat yang lebih prihatin dan berkualiti. 


Melalui kisah anak angsa ini kita sebagai manusia seharusnya mengambil berat tentang anak kita walaupun mereka tidak secantik mana pun kita sebagai ibu bapa mereka seharus menjaga semua keperluan mereka supaya mereka tidak keseorangan.

 Moral of Story :
* Janganlah kita membeza-bezakan kedudukan seseorang.
* Jangan mudah menghukum.
* Jauhi diskriminasi sama ada diskriminasi kaum, jantina, atau sebagainya.
* Menerima individu dengan bersikap terbuka dan positif.


No comments:

Post a Comment